niedziela, 22 listopada 2015

Pierce Brown "Złota krew"

autor: Pierce Brown
tytuł: Złota krew
seria: Red Rising (tom 1)
ilość stron: 432
wydawnictwo: Drageus Publishing House



Jak będzie wyglądać życie na świecie za kilkaset lat? Czy ludzkość ciągle zmierzać będzie ku coraz to nowszej technologii i lepszemu życiu? A może będzie zupełnie inaczej, znacznie gorzej, niż możemy sobie wyobrazić? Na Marsie ludność została podzielona na kasty, między którymi nie ma równości. Każda z nich to inny kolor, a zasada jest taka, że te, które w przyjętej hierarchii mogą poszczycić się najwyższym miejscem, rządzą i wysługują się tymi niższymi,


Darrow, należący do Czerwonych, czyli jednej z najniższych kast, prowadzi dosyć spokojne życie. Jako Helldiver, pracuje w kopalni, wydobywając helium-3. Nigdy nie próbował buntować się przeciwko okrutnym rządom, bo wiedział czym to grozi. Jednak okrutna śmierć jego ukochanej Eo sprawia, że zmienia swoje poglądy. Pragnie zemścić się na Złotych za to, co uczynili. Lecz aby to zrobić, musi stać się jednym z nich. Czekają go niezliczone próby i testy, którym będzie musiał podołać, aby osiągnąć swój cel i jednocześnie spełnić marzenie jednej z najważniejszych osób w jego życiu.

Przyznam, że zabierając się za tę książkę w ogóle nie spodziewałam się, że mogłaby tak bardzo mnie pochłonąć. Obawiałam się, że niektóre kwestie powielające dobrze już znane schematy, będą mnie nudzić i raczej nie wniosą ze sobą nic nowego. Faktycznie, czytając o ludności podzielonej na kasty oraz o głównym bohaterze pochodzącym z tej najniższej, który buntuje się przeciwko ustrojowi, mogą nasuwać się na myśl inne powieść, gdzie znajdziemy to samo. Przecież spotkaliśmy się z czymś podobnym chociażby w Igrzyskach Śmierci. Jednak to co dostałam w tej powieści zaskoczyło mnie bardzo pozytywnie. 

Fabuła książki raz przybiera szybkie tempo, a raz nieco zwalnia, jednak nie ma przy niej czasu na nudę. Została podzielona na cztery części, a każda z nich opowiada nam o innym etapie z życia Darrowa. Autor bardzo dobrze wiedział, jak skonstruować swoją powieść. Mimo, ze sięgnął po kilka, już wcześniej wspomnianych, schematów, to jednak potrafił również wnieść do tej historii coś, co wyróżni ją na tle innych, a także sprawi, że będzie umiała trzymać w napięciu. Niejednokrotnie próbowałam rozgryźć dalsze wydarzenia w książce, ale to po prostu niemożliwe. Kiedy już wydaje nam się, że przewidzieliśmy jak dalej potoczy się akcja, wtedy ona obraca się o sto osiemdziesiąt stopni, a my nie mogąc w to uwierzyć, wracamy do punktu wyjścia i nie pozostaje nam nic innego jak nadal z zapartym tchem śledzić losy bohaterów.

Nie można zaprzeczyć, że postacie to kolejna mocna strona powieści pana Browna. Nie jest ich mało, jednak autor perfekcyjnie poradził sobie z ich kreacją, nadając każdemu z nich nietuzinkowy charakter. Przy takiej ilości bohaterów, nie jest to łatwe zadanie, jednak w tym wypadku zostało wykonane bezbłędnie. Są to postacie bardzo oryginalne i do wielu z nich można się niesamowicie łatwo przywiązać. Oprócz tego, to właśnie one nadają powieści nieco krwawy i brutalny klimat, Nie da się ukryć, że w wielu momentach można było zobaczyć ich brutalną, surową odsłonę. Dlatego sięgając po tę książkę trzeba uzbroić się w mocne nerwy.

Podsumowując, Złota krew to fenomenalny początek trylogii Red Rising, a jednocześnie niesamowity debiut autora. Czasami trudno było mi uwierzyć, że jest to pierwsza powieść Browna, ponieważ wszystko jest w niej idealnie dopracowane, dopięte na ostatni guzik. Jeśli tylko lubicie podobne klimaty, to zdecydowanie mogę Wam ją polecić i myślę, że również pokochacie tę historię tak jak ja. Ogromnie się cieszę, że na mojej półce czeka już druga część, bo ciekawość dosłownie zżera mnie od środka i jedyne czego pragnę, to zabrać się za lekturę już teraz. 

ocena:
9/10 


Za możliwość przeczytania książki bardzo dziękuję wydawnictwu Drageus

30 komentarzy:

  1. Niestety nie lubię aż tak wybiegać w przyszłość więc mimo świetnej recenzji nie będę zainteresowana. Wierzę jednak, że powieść jest dopracowana drobiazgowo i dla miłośników gatunku będzie niezłą czytelniczą perełką. pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow! Jaka wysoka ocena!
    Lubię takie powieści, więc książka trafia na moją listę "muszę przeczytać" ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. nooo to coś dla mnie! Muszę prędko zapisać tytuł ! :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Ta książka musi być naprawdę dobra skoro twoja ocena jest tak wysoka! To już nie pierwsza pozytywna recenzja tej książki, jaką czytam, więc bardzo chętnie się za nią zabiorę gdy tylko wpadnie mi w ręce :) /Claudie

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam podobne klimaty, dlatego bardzo chętnie sięgnę po tę książkę! Kilka razy mignęła mi przed oczami, ale nigdy nie zwróciłam na nią uwagi i teraz żałuję, bo podejrzewam, że może mi się spodobać.

    Books by Geek Girl

    OdpowiedzUsuń
  6. 10/10? Wow, czyli ta książka naprawdę musi być świetna! Muszę po nią sięgnąć, nie bez powodu ta książka otrzymała od ciebie tak wysoką ocenę.:)
    czasdlaksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Tak bardzo chcę przeczytać. Wszyscy tak bardzo zachwalają, a ja nie mam kasy -.-'

    OdpowiedzUsuń
  8. Kolejna pozytywna opinia dotycząca tej książki. Mam wrażenie, że chcąc nie chcąc po nią sięgnę, aby przekonać się, czym faktycznie się tak wszyscy zachwycają.

    OdpowiedzUsuń
  9. Mmmm seria wydaje się bardzo ciekawa i zapewne kiedyś po nią sięgnę :*

    OdpowiedzUsuń
  10. Ojej ale się wszyscy napaleni zrobili na tą książkę. Muszę przeczytać. :)
    http://kochamczytack.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Wydaje się być fajne :D
    Dopisuję do listy ;D

    Buziaki
    http://coraciemnosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Książka jest po prostu genialna! A dzisiaj zabieram się za drugi tom! *_*

    Bookeaterreality

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie słyszałam o tej książce, ale jak jest tak dobra to możliwe że się na nią skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Książka akurat wbija się w moje klimaty. Jak tylko zobaczę ją w księgarni będzie mojaaa❤😂
    Zapiskizgredka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Słyszałam już kilka zachwalających recenzji na temat tej książki więc chyba naprawdę muszę to przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  16. Generalnie za si-fi nie przepadam, jednak Twoja pozytywna ocena o czymś świadczy, dlatego w miarę możliwości sięgnę po tę pozycję! :)
    Pozdrawiam
    http://czytelniczemysli.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytasz już drugą część? :D Jak nie to szybko zacznij <3 jest jeszcze lepiej <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie jestem w trakcie, chociaż utknęłam na setnej stronie, bo ostatnio zupełnie nie mam czasu na czytanie :( Ale mam nadzieję, że jak najszybciej uda mi się ją skończyć :D

      Usuń
  18. Skoro tak dobrze wypadła, to nie widzę powodów, by po nią nie sięgnąć! Jestem ciekawa, czy i mi tak się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Wo, wysoka ocena! Tym bardziej się cieszę, bo właśnie zamówiłam tę powieść i już do mnie jedzie:) Nie mogę się doczekać aż ją przeczytam, bo opis mnie bardzo zaciekawił:) Pozdrawiam!
    Ich perspektywy

    OdpowiedzUsuń
  20. No, no! Jak na debiut to chyba bardzo dobrze mu poszło. Trylogia gdzieś mi już przemknęła przed oczami, a teraz w końcu wiem, że warto będzie po nią sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Same wysokie oceny tej serii. Sama nie wiem, nie przepadam za taką tematyką, ale pozytywne opiie bardzo zachęcają mnie, abym po nie sięgnęła.

    OdpowiedzUsuń
  22. Im więcej recenzji, tym większą ochotę mam na tę serię :)

    Pozdrawiam Iza
    Niech książki będą z Tobą! :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Och, wszyscy tak zachwalają, ja też chcę przeczytać. ;-; Książka wydaje się wpasowywać idealnie w moje gusta, muszę przeczytać, nie ma co. :D

    OdpowiedzUsuń
  24. Wkrótce i ja przeczytam, tylko do mnie dojdzie :)

    OdpowiedzUsuń